Followers

Klik sini kalau sayang opah

Petua mengelak bontot periuk dari hitam

Sunday, May 13, 2012

Korang pernah mengalami montot periuk hitam tak? Kadang2 disebab kan oleh api kat dapur tu tak brapa elok (warna kuning).. periuk opah pn kena gak tau.. nak bersihkan pn bukannya senang bila dah itam legam ni kan…

Bagi mengatasi masalah ini, sebelum memasak, sapukan dahulu bahagian luar periuk dengan pencuci pinggan seperti Axion. Setelah siap masak, cucilah periuk dengan penggosok. Insya-Allah kotoran dan kesan hitam akan mudah dihilangkan. Cubalah

2 comments:

||aLeaSaRa|| said...

slm pagi owh petua baru tu tak pernah saya dgr.mama saya dulu2 kalau bontot periuk dh htm(sbb saya cukup suka kuatkan api sbb nak cpt lauk tu masak ngee)..mama akan ambil pasir dan gosok blkg bontot periuk tu,berkesan wpun sdkt leceh ^^

mama pipie said...

kalau guna pasir tu boleh gak kan tapi kena guna tenaga lebih sket.. tp kalau petua ni insya allah mudah la sket.. :)

Tinggal le link korang