Followers

Klik sini kalau sayang opah

Jika nasi terbau hangit

Tuesday, May 22, 2012

Nasi berbau hangit ni terjadi jika kita masak secara manual (tak guna periuk nasi elektrik).. Kadang-kadang kerana kelalaian kita, nasi yang dimasak boleh menjadi hangus dan berbau hangit. Kerana Jangan bimbang, terdapat cara utk menghilangkan bau hangit ini.. Caranya, ambil pucuk daun pisang, masukkan ke dalam periuk nasi dan tutup semula rapat-rapat. Insya-Allah bau hangit akan berkurangan.

Petua mengelak bontot periuk dari hitam

Sunday, May 13, 2012

Korang pernah mengalami montot periuk hitam tak? Kadang2 disebab kan oleh api kat dapur tu tak brapa elok (warna kuning).. periuk opah pn kena gak tau.. nak bersihkan pn bukannya senang bila dah itam legam ni kan…

Bagi mengatasi masalah ini, sebelum memasak, sapukan dahulu bahagian luar periuk dengan pencuci pinggan seperti Axion. Setelah siap masak, cucilah periuk dengan penggosok. Insya-Allah kotoran dan kesan hitam akan mudah dihilangkan. Cubalah

Petua atasi mulut berbau

Tuesday, May 1, 2012

Penghidap mulut berbau tentu agak memalukan bagi penghidapnye esp apabila hendak bercakap dengan orang lain. Untuk mengatasinya, cuba ambil tujuh helai daun sirih dan racik halus. Kemudian diramas dengan semangkuk air suam. Campurkan sedikit garam, kumurlah setiap hari dengan air itu. Insya-Allah masalah mulut berbau akan dapat diatasi. Cubalah

Tinggal le link korang